Geburtshilfe Frauenheilkd 2002; 62(1): 37-41
DOI: 10.1055/s-2002-20282
Original Article

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Effect of Increasing Intra-abdominal Pressure on the Position of the Bladder Neck in Ultrasound Imaging

Wirkung eines ansteigenden Intraabdominaldruckes auf die Position des Blasenhalses in der UltraschalldiagnostikA. Martan1 , E. Petri2 , J. Mašata1 , M. Halaška1 , E. Kašíková1 , R. Voigt3
  • 1 Department of Obstetrics and Gynecology, Charles University, Prague, Czech Republic
  • 2 Department of Obstetrics and Gynecology, Frauenklinik, Schwerin Medical School, University of Rostock, Germany
  • 3 Frauenklinik, Robert-Koch-Krankenhaus, Apolda, Germany
Further Information

Publication History

Eingang Manuskript: 11. Oktober 2001

Akzeptiert: 2. Dezember 2001

Publication Date:
22 February 2002 (online)

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Zusammenfassung

Zweck, Anlage und Ort der Studie

Position und Beweglichkeit des Blasenhalses sind wichtige Faktoren in der Ätiologie der echten Stressinkontinenz. Zweck der Studie war die Bewertung der Wirkung verschiedener intraabdominaler Druckwerte (30 cm H2O und maximaler intraabdominaler Druck) auf die Position und Mobilität des Blasenhalses und die Bestimmung der dadurch bedingten Veränderungen anderer sonographischer Parameter der ableitenden Harnwege.

Angelegt als Prospektivstudie.

Ort der Studie

Geburtshilfliche und Gynäkologische Abteilung der Karls-Universtität Prag, Tschechische Republik.

Methoden

22 Frauen mit nachweisbarer Stressinkontinenz wurden in die Studie aufgenommen. Es wurden perineale und introitale Ultraschalluntersuchungen auf der Sagittalebene durchgeführt und manometrische Messungen in Rückenlage vorgenommen. Messung der Ultraschallparameter erfolgte bei verschiedenen Abdominaldrucken (30 cm H2O und maximaler intraabdominaler Druck). Die Blase wurde mit 300 ml steriler Salzlösung gefüllt. Trichterbildung wurde definiert als Zunahme der Entfernung zwischen den Innenrändern der proximalen Harnröhre während des Valsalva-Versuchs.

Ergebnisse

Es ergab sich ein statistisch signifikanter Unterschied in der Lage des Blasenhalses bei Zunahme des intraabdominalen Drucks von 30 cm H2O auf maximalen intraabdominalen Druck. Die Lage des Blasenhalses ist bei maximalem intraabdominalem Druck niedriger und die interne Harnleitereinmündung ist offener.

Abstract

Objective

The position and the mobility of the bladder neck are important factors in the aetiology of genuine stress incontinence (GSI). The aim of this study was to evaluate the effects of different intra-abdominal pressures (30 cm H20 and maximal intra-abdominal pressure) on the position and mobility of the bladder neck and to determine the changes of other ultrasound parameters of the lower urinary tract.

Design

Prospective clinical study

Setting

Department of Obstetrics and Gynecology, Charles University, Prague, Czech Republic.

Methods

Twenty-two women with proven GSI participated in the study. Perineal and introital ultrasound (US) examinations in the sagittal plane and manometric measurement in the patients in supine position were performed. The measurements of US parameters were performed during the different abdominal pressures (30 cm H2O and maximal intra-abdominal pressure). The bladder was filled with 300 ml of sterile saline. Funneling was described as the increase in the distance between the inner edges of the proximal urethra during the Valsalva manœuvre.

Results

We found a statistically significant difference in the position of the bladder neck during increasing of intra-abdominal pressures at 30 cm H2O and at the maximal intra-abdominal pressure. The position of the bladder neck is lower during the application of the maximal intra-abdominal pressure and the internal orifice is more open.

Conclusion

Our preliminary results suggest that the intra-abdominal pressure 30 cm H2O, as a standard for evaluation of mobility of the bladder neck, is not accurate for evaluation of maximal mobility (and funneling) of the bladder neck. We would therefore like to recommend the maximal intra-abdominal pressure for better evaluation of maximal mobility and bladder neck funneling.

References

M.D., Ass. Prof. Alois Martan

Department of Obstetrics and Gynecology, Charles University

Apolinářská 18

12800 Prague 2

Czech Republic

Email: martan@vfn.cz